Foto van Saskia Giesbers met opdrachtgever
Verandertraject “You name it”: maak positieve impact op klanten, burgers en de maatschappij.
Handen met daarin een wereldbol

Start verandering, vergroot je impact

Om positieve impact te maken op klanten, burgers en de maatschappij moet er iets gebeuren. Jouw organisatie heeft mooie plannen, maar daarvoor moet ook de
processen, communicatie, ICT en/of informatiehuishouding worden aangepast. Mis je op dit moment het overzicht hoe je dit efficiënt en toekomstgericht aanpakt?

In dit traject ga ik naast je staan en begeleid je organisatie en team totdat je de gewenste situatie bereikt.

In korte tijd van goed idee naar anders werken

Veel goede ideeën van medewerkers verdwijnen in een moeras van hardnekkige gewoontes. Ondanks hun scherpe blik en initiatief wordt er weinig daadwerkelijk doorgevoerd. Zélfs als de organisatie de intentie heeft om hun informatiebeheer te optimaliseren. Ik ben je stok achter de deur en ervaringsdeskundige, zodat er nu wel stappen voorwaarts worden gezet. 

Ik help al meer dan 20 jaar organisaties en (semi-)overheden om te begrijpen waarom ze vastzitten in een situatie die ze niet willen. Als dat inzicht er is, kunnen we samen de gewenste verandering doorvoeren.

Herken je dit?

Voorbeelden van informatievraagstukken die ik heb begeleid in andere organisaties en (semi-)overheden:

  • Ambities bepalen op het gebied van informatiebeheer, informatiebeveiliging, ICT-organisatie en datamanagement.
  • Ondersteuning bij het neerzetten van een nieuwe dienstverlening of een bestaande dienst in vergaande mate vernieuwen.
  • Ervoor zorgen dat de organisatie meer maatschappelijke waarde levert.
  • Begeleiding als de information governance net is veranderd.
  • Coaching van informatieprofessionals, managers en proceseigenaren tijdens de transitie naar een verbeterd proces.
  • Inzicht geven in waardeketens en waardenetwerken en de samenwerking daarbinnen verbeteren.
  • Invoering van nieuwe wet- en regelgeving.
  • Kwaliteit van de dienstverlening aantonen bij audits, inspecties, onderzoeken en andere controles.
  • Zorgen voor herleidbaarheid van besluitvorming en executie van beleid.
  • Begeleiding van leidinggevenden bij het werven en inwerken van informatieprofessionals.
  • Verbeteren, optimaliseren, veranderen, vernieuwen, transities en transformaties leuk maken.

Staat jullie vraag er niet tussen?

Dit is slechts een greep uit wat ik de afgelopen 20 jaar heb gedaan op het gebied van informatiebeheer, ICT en data-privacy. Laten we kort bellen (026-482 01 65), dan weet je direct of ik jouw organisatie kan helpen.

Ervaringen
“Saskia kijkt naar mogelijkheden en alternatieven voor complexe en weerbarstige problemen”
Directeur Financiën & Risico
Ervaringen
“Er is nu sprake van gepland improviseren. We hebben een kapstok, die zorgt dat we het proces kunnen versnellen waar dat kan en vertragen waar dat nodig is.”
Proceseigenaar
Ervaringen
“Saskia is betrokken, secuur, gedreven en deskundig. Geen uitdaging ging ze uit de weg.”
Manager Communicatie

Wat kun je verwachten van een traject?

Het traject wordt afgestemd op jouw vraagstuk

Dit is een langlopend begeleidingstraject waarbij de invulling en lengte afhankelijk zijn van jouw vraagstuk en ambities. Om je een beeld te geven: de afgelopen 20 jaar heb ik tal van trajecten gedaan tussen de 1,5 en 8 jaar. Soms kan er in drie maanden al een mooie start gemaakt worden.

Begeleiding

Ik begeleid alle partijen die in het verandertraject een rol hebben. Van directeur tot proceseigenaren en van manager tot informatieprofessional. Bij de start is de begeleiding zeer intensief en dit kan tijdens het traject afnemen of wisselen. Bij de minst intensieve begeleiding houd ik een vriendelijke vinger aan de pols en ben ik bereikbaar voor vragen en om te sparren.

Resultaat

  • Ga van “geen idee wanneer het klaar is” naar een voorspelbare vooruitgang om je veranderdoelen te behalen.
  • Verkort de tijd tussen idee of inzicht en de daadwerkelijke doorvoering.
  • Je maakt een grotere maatschappelijke impact omdat je klanten/burgers beter van dienst kunt zijn.
  • Het werk voor medewerkers is leuker, sneller en makkelijker doordat ICT- en informatiebeheerprocessen zijn geoptimaliseerd.

Het motto is: “Denk groots, want dát is de toekomst die je tegemoet gaat”

vrouw leest nieuwsbericht op tablet

Voorkom incidenten: verbeter je processen tijdig

Natuurlijk is jullie organisatie gemotiveerd om te zorgen dat alles goed gaat. Je wil geen klanten, burgers of het milieu schade toebrengen, maar tegelijkertijd ben je ook realistisch dat incidenten soms niet te voorkomen zijn. Bijvoorbeeld door de manier waarop de ICT en het informatiebeheer op dit moment zijn georganiseerd.

Wil je voorkomen dat jullie op de vingers worden getikt of met het volgende datalek of schandaal in het nieuws komt? Dan is nú het perfecte moment om je blinde vlekken te ontdekken en verbeteringen door te voeren.

Bel 026-482 01 65 of vul ons contactformulier in. Dan hebben we het vrijblijvend over je vraagstuk en ambities.

Veelgestelde vragen

Welke werkwijze hanteer je?

Ik combineer in mijn mensgerichte aanpak verschillende methoden, zoals lean, agile (SAFe en scrum) en HNLP (Humanistic Neuro-Linguistic Psychology). Ik werk met verbeterloops en sluit hiermee aan op agile rituelen van organisaties, die zich steeds herhalen. Dit stelt me in staat om deze rituelen te verdiepen en te versterken, waarmee ik een meerwaarde creëer voor de organisatie en de medewerkers.

Doe je ook uitvoerend werk?

Mijn hoofdtaak is het in kaart brengen van verbeterkansen, risico’s en jullie te begeleiden om zelf de gewenste veranderingen door te voeren. Zijn er in jouw organisatie informatieprofessionals aanwezig? Dan zorgt mijn begeleiding ervoor dat zij hun rol in het verandertraject vol zelfvertrouwen kunnen uitvoeren. Heb je geen eigen informatieprofessionals? Dan pak ik tijdelijk zelf informatievraagstukken voor jullie op en help de benodigde professionals te vinden.

Je bent in je eentje? Komt dat wel goed in zo’n groot verandertraject?

Absoluut! En nee, ik onderschat jullie uitdaging zeker niet. Ik help al zo’n 20 jaar organisaties en (semi-)overheden met grote trajecten op het gebied van informatiebeheer en ICT. Veel van wat ik doe is gebaseerd op ervaring en bekwaamheid, omdat ik elders vergelijkbare situaties heb gezien en ze daar succesvol heb opgelost. Daarnaast is het écht niet nodig om een blik consultants open te trekken. Wat ik liever doe is medewerkers binnen de organisatie begeleiden zodat ze vol zelfvertrouwen kunnen bijdragen aan de verandering.