“Eén lijk in de kast? Ik zie er wel honderd!”

Problemen worden vaak ontdekt door iemand die nieuw is in een bepaalde functie of in de organisatie. Een ‘lijk in de kast’ is regelmatig de aanleiding om het informatiebeheer te willen verbeteren. Degene die het probleem ontdekt heeft, vermoedt dat er meer mis zou kunnen zijn.  

Wat is een ‘lijk in de kast’?

Een verborgen affaire die iemand in problemen kan brengen als ze openbaar wordt gemaakt. Een schandaal dat men liever in de doofpot houdt. Niet verwachte financiële tegenvallers. Zo wordt ‘een lijk in de kast’ omschreven in de Ensie Encyclopedie.  

Een zorgvuldige overdacht voorkomt dat een opvolger voor verrassingen komt te staan. Want op enig moment komt de waarheid toch wel naar buiten.

Tegenwoordig zit een ‘lijk in de kast’ vaak verstopt in grote hoeveelheden data. Want er zijn nu eenmaal minder kasten, kelders, zolders en andere bergruimtes waar iemand onverwacht belastende documenten tegenkomt.

Op zoek naar problemen

Het ene probleem leidt vaak tot een volgend probleem. Wanneer je aandachtig en kritisch kijkt hoe het informatiebeheer is ingericht, zie je altijd dingen die beter moeten. Met name als je geen genoegen neemt met “dat is geregeld”, maar zoekt naar documentatie waar dit uit blijkt.  

Dit vereist dat er met een ‘informatie-bril’ naar de situatie wordt gekeken. Dit kan zowel met een globale audit, als met een diepgravend onderzoek. Of er wordt eerst een quickscan gedaan en daarna meer in detail gekeken. Op één specifiek onderwerp of naar informatiebeheer in brede zin.  

“Eén lijk in de kast? Ik zie er wel honderd!” verzuchtte een manager op een keer toen de resultaten van een audit met haar werden besproken. Dan is het fijn om steun te hebben, zodat de problemen een voor een aangepakt kunnen worden.  

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is de oprichter van Unfold Matters. Ze is een expert op het gebied van veranderen en heeft verschillende (semi)overheidsorganisaties geholpen om een sprong te maken wat betreft hun informatiebeheer. 

Ze wordt vaak een ‘rots in de branding’ genoemd omdat ze mensen vertrouwen geeft in het proces. Met haar unieke aanpak gaat elke verandering als vanzelf. 

Meer inspiratie

Wat hoort, werkt niet en wat werkt, hoort niet