Houd je doel voor ogen bij het visualiseren van de voortgang. Bijvoorbeeld het te bouwen winkelcentrum, speeltuin of te behouden akkerland.

Waarom een nieuwe manier van voortgang meten nodig is om onze doelen te bereiken

Het helpt als we de voortgang visualiseren om te zien hoever we onderweg zijn naar het doel dat we met een verandering willen bereiken. Een bekend voorbeeld hiervan is de zgn. ‘progress bar’, meestal een balk (maar ook wel een cirkel, klok, zandloper of iets anders) dat voortgang laat zien. Een indicator dat er iets gebeurt.

Voortgang zien is belangrijk, niet zozeer de wijze waarop dit wordt getoond (visueel, percentages). Dit ontdekte Brad Myers in 1985. Want wachten is saai en het zien van de progress bar zorgt ervoor dat mensen zich blij voelen. ‘Er gebeuren geweldige dingen!’ denken ze dan. Sindsdien wordt op allerlei devices de voortgang aangegeven als het systeem iets aan het doen is.

Achterover leunen

Voortgang tonen kan er ook toe leiden dat we ons oorspronkelijk doel uit het oog verliezen. Want we hebben nu twee doelen: de korte en de lange termijn.

De getoonde voortgang wordt een doel op zichzelf. Met een progress bar geven we aan in hoeverre we het beoogde eindresultaat hebben behaald. Zolang er maar meer voortgang is dan de vorige keer dat we keken, doen we het goed.

Als je goed op weg bent je doel te halen, dan kan dat leiden tot achterover leunen. Je gebruikt de beschikbare tijd (‘oh, we hebben nog een half jaar’). Als er nog tijd genoeg is, dan geeft een kleinere uitdaging al sneller voldoening. Bijvoorbeeld: je maakt een to-do-lijstje en daarmee kun je opluchting voelen en vinden dat je voor die dag al genoeg gedaan hebt.

Volhouden

Meestal kijken we naar de voortgang van dingen die we moeten bereiken. Wachten tot een update van je computer of app is voltooid. Zien dat we op de helft zijn van die enquête die meer vragen bevat dan we vooraf verwacht hadden. Enzovoort.

Het meten van de voortgang zorgt ervoor dat we het volhouden. Als ik dit gedaan heb dan ben ik ‘klaar’ of dan is het werk ‘af’. Dat voelt overzichtelijk en beheersbaar.

We vinden het prima dat de visualisatie niet accuraat is. Als we geleidelijke voortgang zien waarbij we in hetzelfde tempo vorderen, dan hebben we het gevoel dat het steeds wat langzamer gaat. Het is dus psychologisch beter om in het begin een spurt te laten zien en daarna de voortgang meer accuraat te tonen.

Andere voortgang visualiseren

Mensen hebben het nodig om te zien of ze op weg zijn naar hun doel, zodat ze eventueel hun strategie en inspanningen kunnen bijstellen. In gaming gebeurt dit bijvoorbeeld met punten, badges, het bereiken van levels, rewards en unlocking content. De feedback zorgt dat we ons verantwoordelijk voelen voor het succes en dat het zinnig is wat we gedaan hebben.

Het is opvallend dat we weinig de voortgang volgen van dingen die we willen bereiken. En als we een ‘progress bar’ hebben, dan is het meestal om te meten wat we moeten doen.

We hebben nieuwe manieren nodig om voortgang te visualiseren, want tegenwoordig gaan veranderingen minder rechtlijnig dan vroeger. We hebben een idee van het eindpunt, maar niet zo goed hoe we daar komen. Daardoor kunnen we de voortgang niet weergeven zoals we eerder deden.

Je kunt je uiteindelijke doel in het oog houden door te kijken naar je commitment aan het doel. Dat je ziet wat je hebt gedaan en daaruit afleidt dat het doel heel belangrijk voor je is. Je wilt dan vanzelf méér doen. Dat je je steeds weer realiseert wat je zo drijft om je in te spannen.

Dit werkt vooral goed als je je op een maatschappelijk doel richt. Dat je dingen doet om anderen te helpen. Het maakt niet uit wie dat zijn, bijvoorbeeld ondernemers die de ruimte willen krijgen, kinderen die veilig willen spelen, inwoners die fijn willen wonen.

Jullie voortgang?

Hoe meet jij de voortgang van jouw veranderproject?

Ik denk graag met je mee over jullie ‘progress bar’ en hoe je die kunt verbeteren. Neem contact op.

Foto: Pixabay.

Bron: dit artikel is geïnspireerd door de TED Talk “How the progress bar keeps you sane” van journalist Daniel Engber.

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is de oprichter van Unfold Matters. Ze is een expert op het gebied van veranderen en heeft verschillende (semi)overheidsorganisaties geholpen om een sprong te maken wat betreft hun informatiebeheer. 

Ze wordt vaak een ‘rots in de branding’ genoemd omdat ze mensen vertrouwen geeft in het proces. Met haar unieke aanpak gaat elke verandering als vanzelf. 

Meer inspiratie

Fragment uit de TED Talk van Lori Gottlieb