Hoe goed zijn jouw medewerkers in geven?

Adam Grant vertelt in zijn TED Talk over de resultaten van zijn onderzoek naar het presteren van medewerkers in organisaties in verschillende branches.

Geven, Nemen en Matchen zijn de drie intenties onder onze interacties met anderen, volgens Grant. Een Gever vraagt zich steeds af: “Wat kan ik voor jou doen?” Een Nemer is op zichzelf gericht en vraagt voortdurend: “Wat kun jij voor mij doen?” De Matcher zit tussen de Gever en Nemer in en gaat uit van ‘quid pro quo’: “Als jij iets voor mij doet, dan doe ik iets voor jou.” We hebben allemaal momenten waarop we geven, nemen of matchen. Grant heeft het vooral over onze ‘standaard stijl’, datgene wat we het meeste doen in contact met anderen.

Het kan lijken dat Gevers het meest slecht presteren. Ze zijn zo druk met het werk van anderen doen, dat ze hun eigen werk niet afkrijgen. Ze zijn eerder gefrustreerd en branden op.

Het zijn ook de Gevers die het meeste excelleren. Ze offeren zichzelf op om de organisatie beter te maken. Ze helpen anderen om het team te verbeteren. Een verkoper met lage omzetcijfers zei tegen Grant: “Ik vind mijn klanten zo belangrijk dat ik ze nooit zo’n slecht product van ons zou verkopen!”

Het is belangrijk om de Gevers te herkennen, zowel de Aardige Gevers als de Onaangename Gevers. Hoe aardig iemand is (‘Agreeableness’), is onze buitenkant. De mate waarin we Geven of Nemen gaat over onze innerlijke drijfveren. Een Aardige Gever is makkelijk te herkennen, dat is iemand die overal ‘ja’ op zegt. Een Onaangename Gever is minder goed te herkennen. Dit zijn ‘ruwe diamanten’. Het zijn mensen die kritische vragen stellen en feedback geven, die niemand wil horen maar die wél nodig zijn. 

Geef de Gevers vervolgens de ruimte zodat ze floreren. Stimuleer dat ze elkaar gaan helpen en dat ze dus ook mogen ontvangen. Gooi de Nemers uit het team, want door hen zullen de Gevers denken: “Ik wordt hier omringd door haaien, waarom zou ik nog moeite doen?”  Benadruk dat het gaat om toegevoegde waarde en om een bijdrage leveren, niet om competitie.

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is de oprichter van Unfold Matters. Ze is een expert op het gebied van veranderen en heeft verschillende (semi)overheidsorganisaties geholpen om een sprong te maken wat betreft hun informatiebeheer. 

Ze wordt vaak een ‘rots in de branding’ genoemd omdat ze mensen vertrouwen geeft in het proces. Met haar unieke aanpak gaat elke verandering als vanzelf. 

Meer inspiratie

Een vuurtoren
Ted-talk van Cathy O’Neil