Een vuurtoren

Wees standvastig én flexibel (als een vuurtoren): zo heeft je organisatie toekomst

Peter Koning vertelde in zijn keynote presentatie op het Agile Leadership Europe 2019 event dat het altijd nodig blijven om organisaties te leiden. Ook over vele jaren, wanneer alles nog meer onvoorspelbaar is en nog sneller gaat. Hij gebruikt de metafoor van een vuurtoren.

Wees als een vuurtoren: standvastig én flexibel tegelijk. Een vuurtoren staat op een rots naast de oceaan. De locatie blijft hetzelfde, want dit is de juiste omgeving voor zijn doel. De lamp van de vuurtoren wordt vervangen als er nieuwe technologie beschikbaar is.

Netflix is een goed voorbeeld van zo’n vuurtoren. Deze organisatie bestaat al 20 jaar. Nog steeds bieden zij dezelfde ervaring aan hun abonnees: thuis naar een film kijken. De techniek is veranderd van het versturen van een DVD per post naar streaming via internet.

Om tegelijkertijd standvastig én flexibel te kunnen zijn, moet je weten wat je doel is. Als leider binnen een organisatie bepaal jij het doel. Jij bepaalt waar je met het bedrijf naar toe wil en welke klantwaarde je wil bieden. Je biedt dezelfde producten of diensten maar gebruikt nieuwe technologieën om ze te verbeteren en om ze gemakkelijker en sneller te leveren.

Wat is het ‘vuurtoren-doel’ van jullie organisatie?

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is de oprichter van Unfold Matters. Ze is een expert op het gebied van veranderen en heeft verschillende (semi)overheidsorganisaties geholpen om een sprong te maken wat betreft hun informatiebeheer. 

Ze wordt vaak een ‘rots in de branding’ genoemd omdat ze mensen vertrouwen geeft in het proces. Met haar unieke aanpak gaat elke verandering als vanzelf. 

Meer inspiratie

Een rotonde
Foto van Adam Grant