Bekijk de TED Talk van Amy Padnani

Wie wordt door jullie over het hoofd gezien door de status quo van jullie organisatie?

Amy Padnani, redacteur voor overlijdensberichten bij de New York Times, vertelt in haar TED Talk over het ‘Overlooked’-project. Er werd gekeken naar mensen die eerder over het hoofd gezien zijn en waar niet over is geschreven bij hun overlijden.

Over het hoofd gezien

Wie vind je belangrijk genoeg om over te schrijven? Ruimte in de krant en tijd van journalisten en onderzoekers is schaars. Sinds 1851 heeft de krant duizenden overlijdensberichten gepubliceerd over staatshoofden, beroemdheden en uitvinders.

Wie laat je weg? Lezers klaagden dat de overlijdensberichten altijd over blanke mannen gingen. Padnani trok zich dit persoonlijk aan omdat zijzelf een gekleurde vrouw is. Ze ontdekte dat slechts 15% van de berichten over vrouwen ging. Ook andere minderheden kwamen nauwelijks voor.

Kun je de weggelaten verhalen alsnog vertellen of niet? Is het slecht voor de reputatie van de krant omdat het niet meteen goed gedaan is of vinden mensen het juist interessant om te lezen? Is het als krant die altijd het nieuws brengt raar om te schrijven over het verleden ?

Doe het gewoon. Ze besloten om over 15 vrouwen te schrijven en dit was een groot succes. Padnani ontving vele berichten van mensen die hun waardering uitspraken en duizenden suggesties voor mensen die ook een overlijdensbericht verdienen.

Doorbreek de status quo, want meer mensen worden over het hoofd gezien dan je denkt. Padnani zag namelijk dat ook dat berichten over sommige blanke mannen waren weggelaten. Zoals Alan Turing vanwege zijn seksuele oriëntatie.

een breed probleem

Wie vinden jullie geschikt of ongeschikt? Bijvoorbeeld: wie mag een bepaalde dienst afnemen, wie heeft recht op een bepaalde toeslag, wie wordt in meer of mindere mate betrokken bij een behandeling of bij aanpak van de infrastructuur in zijn leefomgeving?

Zijn jullie criteria nog up-to-date of zijn ze ook achterhaald, zoals bij de krant werd opgemerkt? De maatschappij verandert. Mensen krijgen nieuwe mogelijkheden. Wat eerst werd veroordeeld, wordt nu toegestaan of zelfs gestimuleerd.

Welk inzicht geeft het ‘Overlooked’-project jou als directeur of bestuurder?

Saskia Giesbers in de Kunsthal

Over Saskia Giesbers

Saskia is de oprichter van Unfold Matters. Ze is een expert op het gebied van veranderen en heeft verschillende (semi)overheidsorganisaties geholpen om een sprong te maken wat betreft hun informatiebeheer. 

Ze wordt vaak een ‘rots in de branding’ genoemd omdat ze mensen vertrouwen geeft in het proces. Met haar unieke aanpak gaat elke verandering als vanzelf. 

Meer inspiratie

Een zandloper om te benadrukken dat er maar weinig tijd nodig is om wetgeving door te voeren
Dinosaurus als metafoor voor vastgeroeste medewerkers