Waarom het belangrijk is om te bepalen waarover je keuzes maakt
Sheena Iyengar onderzoekt hoe mensen keuzes maken. In haar TED Talk vertelt ze over keuzestress en hoe we die kunnen verminderen. Ze geeft heel relevante tips voor directeuren en bestuurders, want die nemen elke dag vele beslissingen.
Teveel keuzes zorgt voor keuzestress
Uit een onderzoek bij CEO’s bleek dat zij wekelijks gemiddeld 139 taken uitvoeren en dat elke taak bestaat uit vele beslissingen. 50% van hun besluiten namen ze in minder dan 9 minuten. Slechts 12% van de besluiten werd genomen in een uur of langer.
Als er te veel keus is dan kiezen we ervoor om niet te kiezen. Ook als het niet in ons eigen belang is. Mensen steeds meer keuzes bieden heeft 3 significante gevolgen:
- Het kiezen wordt uitgesteld (engagement).
- Ze maken slechtere keuzes (decision quality).
- Ze zijn niet tevreden over de keuze (satisfaction).
Dit komt doordat we niet in staat om de verschillende opties te vergelijken en een keuze te maken.
4 manieren om keuzes maken te vereenvoudigen
Iyangar geeft 4 technieken die je kunt toepassen in je bedrijf. De voorbeelden die ze geeft gaan over keuzestress bij klanten verminderen, maar kunnen natuurlijk ook helpen met je eigen keuzes.
- Alternatieven schrappen. Less is more. Bied minder producten aan, bijvoorbeeld minder soorten jam of minder beleggingsfondsen. Onderzoek toont aan dat dit zorgt voor een toename in verkopen, meer tevreden klanten en lagere kosten.
- Gevolgen concreet maken. Maak heel duidelijk hoe een evenement zal zijn of vraag aan een klant hoe zijn/haar leven zal zijn als hij/zij gaat voor een bepaalde optie. Tekst en cijfers geven misschien meer informatie, maar beelden (foto’s, visualisaties en verhalen) geven mensen er meer gevoel bij.
- Groeperen van alternatieven. We kunnen beter overweg met categorieën dan met individuele keuzes, want de categorieën helpen om de keuzes uit elkaar te houden. Het is daarbij van belang dat de categorieën duidelijk zijn voor degene die de keuze maakt.
- Aantal keuzes geleidelijk ophogen, zodat je steeds beter wordt in keuzes maken en het zelfs leuk vindt. Voorbeeld: als we een nieuwe auto uitzoeken, eerst kiezen uit vier motoren en dan pas uit 20 kleuren lak. We kunnen meer informatie verwerken dan we denken, je moet gewoon doseren.
Denk aan je eigen keuzes. Hoeveel en welke keuzes vallen in de 9-minutencategorie en welke in de 1-uurcategorie? Hoe goed ben je in het maken van keuzes?